tirsdag 19. januar 2010

Treningsåret 2009


Mine ambisjoner for treningsåret 2009 var å begynne med styrketrening i tillegg til utholdenhetstreningen. Videre var det selvsagt å være en tinnsoldat; i den forstand at jeg skulle holde koken hele året.

Det er fantastisk å se tilbake på året som har gått, jeg har kun droppet 1 økt med vektene og har hatt 128 økter med styrketening. Jeg har holdt kondisjonen brukbart vedlike med løping og sykling. Hele våren og forsommeren frem til sommerferien syklet jeg til og fra jobb (4 mil).

Jeg har trent forholdsvis tunge styrkeløftprogrammer, og like før jul forbedret jeg min 20 år gamle pers i benkpress med et løft på 150 kg. All vekttreningen har selvsagt medført at jeg har blitt tyngre, så jeg er nå 92 kg og har anslagsvis lagt på meg ca. 6 kg muskler. Tung vektrening er nesten umulig uten et visst energioverskudd, noe som også gjør det vanskelig å unngå at en legger på seg endel fett.

Akkurat det har jeg ikke tatt så tungt i et beinhardt fokus på styrken - men det skal håndteres i mitt 2010-opplegg, som skal fjerne det overflødige og ivareta en knakende god utviklng på utholdenheten, uten at det går utover styrken.

Utholdenhet, styrke og smidighet er 2010 - jeg gleder meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar