søndag 31. januar 2010

Løpetrening - program.

Programmmet jeg følger på løpetreningen fann jeg enkelt og greit i et blad i fjor. Bladet heter Aktiv Trening og det var februar 2009 utgaven som publiserte programmet.

I bladet var det flere programmer som en kunne følge alt etter hvilket nivå en var på. I fjor benyttet jeg meg av "ekspert" programmet som har som mål å sette ny pers på 10 000m. Jeg har brukt det, noe tilpasset,til å forbedre meg på på 3000 mtr. Fra jeg startet løpetreningen sommer 2008 (stort sett intervall i 2008) har jeg gått ned fra 14:10 til 12:11(tredemølle denne uken). Siste halvdel av 2009 ble det løpt lite og jeg har fått mer muskler men også for mye fett så tiden er overmoden for å kjøre på med løpetrening og komme i havn meg målene mine.

Jeg har nettopp avluttet uke 2 av 12. Hver uke har tre økter av varierende intensitet. Programmet opererer med begrepene "rolig tur", "progressiv trening", "intervall trening" og "måltempo". Ved progressiv trening økes tempoet gradvis frem til "høyt tempo" på slutten, "måltempo" er den farten en skal holde for å sette ny pers. Som oftest er det en rolig langøkt, en middels økt og en hard økt med intervall eller bakkeløp hver uke.

I uke 10 blir det ny test av 3000 m i følge programmet, det blir spennende. I uke 12,rundt 10 april, er det test på 10 000m.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar